قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، ...وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ؛ به نام خدای مهرگستر مهربان، ...و کسانی که به آنچه خدا نازل کرده است حکم نکنند، آنانند که کافرند.﴾ (مائده، 44)
قرآن، این آخرین وحی خدای تبارک و تعالی و بزرگ یادگار حضرت خاتم الأنبیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله)، یگانه کتاب کامل و جامع دربارۀ معارف دین اسلام است که دلالاتش برای هر کسی در حد خودش روشن است. بنابراین، قرآن فقط کتابی برای داخل طاقچه‌ها نیست بلکه کتابی برای دانستن سبک زندگی است. قرآن کتابی محدود به بالای سر مردگان نیست بلکه کتابی کامل در زمینۀ عقاید، احکام و اخلاق است.
تأکید می‌شود کامل، جامع و روشن بودن معارف قرآن تضادی ندارد با پذیرش سنت پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) که توسط راویان حدیث به مراجع و علمای دین اسلام رسیده است؛ بلکه به واسطۀ آیاتی همچون آیات اطاعت و وارثون، هر کسی ادعای قرآنی بودن دارد باید از سنت نیز پیروی کند هرچند خود سنت مرتبه‌ای از معارف قرآن است و چیزی جدای از قرآن نیست منتها چون کشف این مرتبۀ والا از معارف قرآن در اختصاص معصومین (علیهم السلام) است ما غیرمعصومان علاوه بر خود قرآن کریم به معصومان (علیهم السلام) نیز نیازمندیم. اگرچه سنت باید قطعی باشد و هر حدیثی قابل قبول نیست؛ به عبارت دیگر، احادیث جعلی که خلاف قرآن یا هر علم مطلقی هستند هرگز قابل قبول نیستند.
گفتنی است هرچند وبگاه قرآنیان مستقل است اما این وبگاه بیشتر متأثر از نظرات مرجع دینی اتقای قرآن‌محور، آیت‌الله العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی است.

پیوندها

رفع شبهۀ اهل سنت در مورد غدیر خم

سه شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۴۳ ب.ظ

غدیر خم

در مورد غدیر، آیات و روایاتى متواتر حتى در بین سنیان دو اصل را قطعاً اثبات مى‌کند:

۱. اصل اجتماع مردم در غدیر خم

۲. جمله‌اى مورد اتفاق مسلمین که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در آن اجتماع عظیم در ضمن خطبه‌اى بیان فرمودند: «اَلَستُ أولى بکُم مِن أنفُسِکُمْ؟ قالوا: بلى! قال: فمَن کُنتُ مَولاه فهذا عَلىٌ مولاه...؛ آیا من سزاوارتر از شما به شما نیستم؟ گفتند: بله! [پیامبر (ص)] فرمود: پس هرکه را [من] مولای او بوده‌ام پس این علی [هم] مولای اوست...» یا به روایتی دیگر: «مَن أولى بکُم مِن أنفُسِکُمْ؟ قالوا: الله و رسوله، فقال: اَلا من کُنتُ مَولاه فهذا عَلىٌ مولاه...؛ کیست سزاوارتر از شما به شما؟ گفتند: خدا و رسولش، سپس [پیامبر (ص)] فرمود: آگاه باشید هرکه را [من] مولای او بوده‌ام پس این علی [هم] مولای اوست...»

در اصل این پرسش و پاسخ هیچ یک از سنی‌ها تردیدی ندارند. ولى گروهى از علمایشان بخش دوم کلام پیامبر (صلی الله علیه و آله) را این طور معنا مى‌کنند: «هر کسى که من دوست او بوده‌ام پس این على دوست اوست!»

پاسخ ما در برابر این قرائت نابسامان، این است که عبارت «أولى بکُم مِن أنفُسِکُمْ؛ سزاوارتر از شما به شما» در سؤال رسول الله (صلی الله علیه و آله) نه تنها ولایت به معناى دوستى را اثبات می‌کند بلکه اولویت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را بر کل مؤمنین اثبات کرده است.

و اما بخش دوم کلام آن حضرت که بعد از پاسخ مردم، بیان شده، نتیجه‌گیری از اقرار مردم است که به همراه «فاء تفریع» در «فهذا علیٌ» یا «فعلیٌ» اولویت حضرت امیرالمؤمنین على (علیه السلام) را نیز بر کل مؤمنان پس از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ثابت نموده است.

مأخذ: جزوه «قرآن؛ منشور وحدت اسلامی»

منبع: پایگاه قرآنیان