قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، ...وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ؛ به نام خدای مهرگستر مهربان، ...و کسانی که به آنچه خدا نازل کرده است حکم نکنند، آنانند که کافرند.» (مائده، 44)
قرآن آخرین کلمات خدا برای هدایت بشر است. قرآن یگانه کتاب دربرگیرندۀ همۀ معارف دین خداست. قرآن برای همگان قابل فهم است و همگان باید در قرآن تدبر کنند اگرچه هرکس به اندازۀ خودش می‌تواند قرآن را بفهمد.
قرآن نباید محدود به داخل طاقچه‌ها و بالای سر مردگان باشد. قرآن کتابی برای زندگی و زندگان است. قرآن کتابی کامل در زمینۀ عقاید، احکام و اخلاق است.
قرآن همانطور که خود گفته روشنگر است بنابراین هر مطلبی چه از حوزه بیرون آمده باشد و چه از دانشگاه بیرون آمده باشد، چه شیعیان گفته باشند و چه اهل سنت گفته باشند، چه دین‌داران بیان کرده باشند و چه بی‌دینان بیان کرده باشند باشند، چه شرقیان معتقد باشند و چه غربیان معتقد باشند، اگر خلاف نص یا ظاهر مستقر قرآن باشد قطعاً مردود است.
قرآن مراتبی دارد. فهم مرتبه‌ای از قرآن فقط در اختیار پیامبر اسلام و وارثان رسالتش است بنابراین برای استفادۀ کامل از قرآن و دانستن بسیاری از جزئیات دین خدا، بی‌نیاز از آن بزرگواران نیستیم. البته باید دقت کرد که کلام‌الله را جز کلام‌الله نمی‌تواند قید بزند زیرا قید زدن و محدود کردن معنا، خود مخالفتی ضمنی است و اگر این‌گونه اعتقادی داشته باشیم نعوذبالله باید قرآن را کتاب ضلالت بدانیم، نه هدایت!
اکنون وبگاه تحلیلی قرآنیان می‌کوشد در مقابل طوفان انحرافات عقیدتی، بر محور بیانات قرآن و بر مدار نظرات مراجع قرآن‌محور به تولید محتوا و ارائۀ تحلیل بپردازد.

پیوندها

یکی از عرفا به نام ابوتراب هُدائی (رحمة الله علیه) در سال 1374 ه.ش شعری در وصف آیت‌الله العظمی صادقی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه) سروده‌اند که متن و تصویر آن در ادامه آمده است.

ارباب کمال

خالق قیوم رحمن و رحیم ـــــــــــــــــــــــ چون ارادت کرد از لطف عمیم

تا کند سر نهان را آشکار ـــــــــــــــــــــــــــــ تا شود حجّت تمام و پایدار

پروراند پاک جانی نورگیر ـــــــــــــــــــــــــــــــ ره‌نوردی بر هواهایش امیر

پیرو عترت امین صادقی ــــــــــــــــــــــــــــ بهر این خدمت بصیر و لایقی

برگشاید بهر او از غیب در ـــــــــــــــــــــــ تا ز فرقان گرددش روشن بصر

تا کتاب الله را یابد چنان ــــــــــــــــــــــــــــــــ کآمد از بهر محمد زآسمان

بی‌نیاز از اختلافات مقال ــــــــــــــــــــــــــــ وز مفسرهای عاری از کمال

تا مصون ماند ز بیم و اضطراب ـــــــــــــــــــــــــ تا زداید پرده از چهر کتاب

که این کتاب نوربخش عقل و جان ـــــــــــــ نیست محتاج بیان خودسران

راه فهمش را تدبر گفت و یار ـــــــــــــــــــــــــ متقین را کرد بهرش اختیار

خود سخن گوی است و عترت یاورش ــــــــــ ره نماید هر که دارد باورش

از تدبر در بیانش با صفا ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رازها یابند ارباب نُهی

این کتاب ره نمای عالمین ـــــــــــــــــــــــ هست از این ره هدی للمتقین

کز بیان عترت و نص کتاب ــــــــــــــــــــــــــــ بهر آن تفسیر سازند انتخاب

ورنه از ظن و گمان دیگران ـــــــــــــــــــــــــــــــــ وز پریشان‌گویی بدباوران

بهر آن تفسیر کردن انتخاب ـــــــــــــــــــ هست بی‌شک بستن راه صواب

گر هُدائی نیست اهل وجد و حال ـــــــــــــــ لیک دارد دوست ارباب کمال

ارباب کمال


منبع: پایگاه قرآنیان