قرآنیان

پایگاه تحلیلی

قرآنیان

پایگاه تحلیلی

قرآنیان

﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، ...وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ؛ به نام خدای رحمتگر بر آفریدگان، رحمتگر بر ویژگان، ...و کسانی که به آنچه خدا نازل کرده حکم نکنند، آنان خودشان کافرند.﴾ (مائده، 44)
پایگاه قرآنیان تلاش می‌کند تا به وسیلۀ قرآن، تصویر بهتری از اسلام نمایش دهد زیرا مسئولین این پایگاه، ایمان راسخ دارند که قرآن به عنوان ثقل اکبر، قطعی الدلالة و همچنین کامل و جامع است. به عبارت ساده‌تر، قرآن فقط کتابی برای داخل طاقچه‌ها نیست بلکه کتابی برای زندگی کردن است. قرآن کتابی محدود به بالای سر مردگان نیست بلکه کتابی کامل در زمینۀ عقاید، فقه، اخلاق و عرفان است.
تأکید می‌شود که کامل و جامع بودن قرآن نه تنها تضادی با پذیرش سنت ندارد بلکه به واسطۀ آیاتی همچون آیۀ اطاعت، هر کسی ادعای قرآنی بودن دارد باید از سنت نیز پیروی کند هرچند سنت نیز مرتبه‌ای از معارف قرآن است و چیزی جدای از قرآن نیست منتها چون کشف این مرتبۀ والا از معارف قرآن در اختصاص معصومین (علیهم السلام) است ما غیرمعصومان به معصومان (علیهم السلام) نیازمندیم.
ضمناً سنت باید قطعی باشد و هر حدیثی قابل قبول نیست؛ به عبارت دیگر، احادیث جعلی که خلاف قرآن یا دیگر علوم مطلق هستند قابل قبول نیستند.
گفتنی است هرچند پایگاه قرآنیان مستقل است اما بیشتر متأثر از نظرات علما و مراجع تقلید قرآن‌محوری همچون علامۀ مجاهد آیت‌الله العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه) است.

رسول جعفریان را بهتر بشناسید!

يكشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۲۶ ق.ظ

رسول جعفریان

رسول جعفریان را شاید بشناسید، وی به دلیل انتقادات تندش نسبت به تمدن ایرانی - اسلامی و همچنین علمای سرشناسی چون علامه صادقی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه) و حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی (حفظه الله) معروف شده است. تا اینجای کار، ایرادی ندارد و هرکس آزاد است که انتقاداتی ولو تند نسبت به غیرمعصومان داشته باشد.

اما آنچه ایراد دارد این است که آن انتقادات تند جنبۀ تخریب داشته باشند یا اینکه بر مبنای تهمت‌های ساختگی این و آن باشند و نشر آن‌ها صرفاً مهر تأییدی بر آن تهمت‌ها شوند! بدتر آنکه این تهمت‌ها جمع شده و تبدیل به مجموعه‌ای شوند که در قالب کتاب در سطح جامعه منتشر شوند و بعداً تبدیل به چماقی برای برخی متحجرین شوند که یک مرجع تقلید نواندیش را منزوی کنند!

رسول جعفریان با آنکه خودش از طریق نهاد آموزشی سنتی در ایران یعنی حوزۀ علمیه رشد کرده و بعد به دانشگاه رفته است اما بیشتر گذشتۀ علمی ایران را چرندیات می‌داند! آقای جعفریان مگر غیر از این است که ایران همواره بر قلۀ تمدن اسلامی قرار داشته است؟ آقای جعفریان مگر غیر از این است که حتی آرنولد تویین‌بی (پژوهشگر و مؤرخ انگلیسی که بین دو جنگ جهانی، نخست وزیر بریتانیا بود) نیز اذعان کرده تنها تمدنی که فعلاً خفته است اما در آینده می‌تواند با تمدن غرب رقابت کند، تمدن اسلام (با محوریت ایران) است؟

دربارۀ چرندیات رسول جعفریان نسبت به حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی (حفظه الله) سخن رفته است اما در مورد تهمت‌های وی نسبت به مرجع تقلید مظلوم شیعه، علامۀ مجاهد، آیت‌الله العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه) کمتر سخن رفته است بنابراین در انتها، کتاب «پاسخ به اتهامات مکتوب» را قرار داده‌ایم که جوابیۀ حضرت علامه (رضوان الله تعالی علیه) به اتهامات دروغینی است که رسول جعفریان، آن را در یک کتاب جمع‌آوری کرده بود.

ضمناً گفتنی است متأسفانه رسول جعفریان با انتشار این‌همه چرندیات و اکاذیب، استاد دانشگاه است و توانسته کتب معروفی در زمینۀ سیرۀ معصومین (علیهم السلام) نیز به چاپ برساند! این فرد مسلماً موثق نیست و فاقد صلاحیت لازم برای تدریس تاریخ اسلام و تألیف کتب سیرۀ معصومین (علیهم السلام) است بنابراین از همۀ مسلمانان خواهشمندیم در مطالعۀ کتب وی بسیار دقت کنند.

پاسخ به اتهامات مکتوب - محمد صادقی تهرانی (لینک بیان)

پاسخ به اتهامات مکتوب - محمد صادقی تهرانی (لینک کمکی پیکوفایل)

منبع : پایگاه قرآنیان

نظرات  (۱۲)

جناب استاد جعفریان چهره شاخص و مورخ برجسته معاصر است که به موجب تخصص و تعهد دینی و ملی مورد هجوم جاهلان عالم مآبی رار گرفته که تحمل نقد علمی ندارند.

طبیعی است اگر هر کسی در حوزه تخصص خود اظهار نظر کند و در دیگر حوزه ها از اعلم تقلید کند مشکلی پیش نخواهد آمد.

از دیرباز جوب تکفیر و تفسیق از آنِ ناهالان و جاهلان عالم مآب بوده که سخنی برای گفتن نداشته اند. شایسته بود بجای تکفیر به نقد عالمانه مطالب گفته شده از سوی استاد جعفریان پرداختیه می شد تا همگان بدانند نقد عالمانه یعنی چه و هجمه و تکفیر یعنی چه

پاسخ:
اتفاقاً در مطلب ما صحبتی از تکفیر نبود بلکه نقد علمی بود!
ضمناً طبق گفته خودتان، پس باید از رسول جعفریان پرسید چه حقی داشته که مرجع تقلید شیعه را نقد کرده؟! آیا او در آن حد است؟! البته نقد هم نکرده بلکه تهمت زده و مشخص است که وی تنها یک مهره در دست برخی سیاسیون بوده است.
سلام لازم نیست که سایت شما ایشان را بشناساند ، ایشان قبل از اینکه شما به دنیا بیاید شناخته شده بود. مرحوم ایت الله صادقی تهرانی راهم می شناسیم انسان که معصوم نیست اشتباه می کند. آیا همه معصوم هستند . هرآنچه که مثلا آقای قرائتی یا پناهیان می گویند درست است خیر آنان هم اشتباه می کنند . خدا همه ما را به راه راست هدایت کند

پاسخ:
سلام علیکم
یزید و معاویه نیز قبل از آنکه بنده به دنیا بیایم شناخته شده بودند! این مسئله ربطی به حقانیت آنان ندارد! ضمن اینکه یزید و معاویه را همه می‌شناسند اما رسول جعفریان را از هر 10 نفر، 1 نفر هم نمی‌شناسد.
حضرت استاد جعفریان سالها پیش از این و با نشر آثار عالمانه خویش در میان اهل علم مشهور شده و با زمانی که بسیاری نمی دانستند تاریخ با چه تایی نوشته می شود وی به مورخی سیره شناس مشهور شده است. 
استاد نیتی جز رسیدن به واقعیات تاریخی مطلبی را دنبال نکرده و خواهان جامعه ای دینی - علمی و علم دوست است نه خرافه پروری و نه گزافه گویی. حضرت وی نه برای خود پایگاه قدرتی دست کرده و نه به قدرتی وابسته است و نه بدین وسیله کتابهایش را نشر داده است. نیم نگاهی به تاریخ نشر کتابهای استاد این حقیقت را روشن می کند و نشان می دهد که شما دروغ می گویید نه او.
دست کم با دروغ آشکار به نبرد واقعیات نروید. 

پاسخ:
تهمت‌هایی که رسول جعفریان بر علامه صادقی (رضوان الله تعالی علیه) وارد کرده است را یکبار بخوانید و جواب حضرت علامه (رضوان الله تعالی علیه) را نیز بخوانید بعد ادعا کنید رسول جعفریان راستگو بوده و ما دروغگو!
چرا دروغ می گویید و اظهارات را نمایش نمی دهید؟
جعفریان رو تا حالا نمیشناختم. سر مصاحبه تو ابرار دیدمش. حالا خود ابرار بماند.
ولی چقدر خاطر خواه داره.
پاسخ:
رسول جعفریان اخیراً نیز در خانه اندیشمندان علوم انسانی، انقلاب اسلامی را زیر سوال برده است. برخی معتقدند رسول جعفریان یکی از اعضای انجمن شیطانی حجتیه است.
  • مصطفی وجاهت
  • سلام من هم از منش رسول جعفریان مانده ام که ایشان چه فکری درسر وکله دارد؟
    احتمالا ایشان خیلی عینکی است وهرگاه عینک او به به کسی نگرفت او رابه بادتهمت می بنددوبعکس اگرازکسی خوشش بیایدازاوبه احترام یادمی کند!
    مثلا می دیدم که از مرحوم استادقلمداران به احترام ونیکی و پایبندی ایشان به دین سخن می گوید ودرمقابل ازمرحوم علامه صادقی رعایت نزاکت و تقوا نکرده وبا بدگویی از ایشان،علامه را شدیداً تحقیرمی کند!
    با اینکه هردوی مرحوم استادقلمداران ومرحوم علامه صادقی اهل القران هستندوعمده عقایدشان مثل یکدیگراست
    البته متاسفانه در همین دوره وکشوراسلامی مابزرگترین فاجعه این است که ازمراجع تقلیدگرفته تا دیگر روحانیون خیلی کسانی راکه دم از قرآن می زنندخوششان نمی آید!
    باورکنیداگرببینندکسی همیشه قرآن می خواندبه اومی گویندتو وهّابی وسنی هستی که اینقدرقرآن میخوانی چرا زیارات ومفاتیح الجنان نمی خوانی؟
    ومردم هم از ایشان یاد گرفته اند!
    من این طعن را بارها از مردم درحق کسانی که بسیار اهل تلاوت قرآن هستندشنیده ام حتی یک آقای روحانی که برخلاف دیگر هم لباس هایش بسیار روشن فکراست شنیدم که زمانی علامه صادقی درعراق نمازجمعه می خوانده است ولی بعضی مراجع همان زمان که نمی خواهم نام ببرم آنقدر ازعلامه صادقی نعوذبالله بدشان می آمده که مخصوصاً هر هفته از نصاب فرسخ شرعی برای نمازجمعه از علامه دورمی شدندوفاصله می گرفتندتامجبورنباشند درنمازشان شرکت کنند!
    علامه صادقی را من ندیده ام ولی بنظر این عالم ماننددیگر اهل القران هم در حیاتشان ناشناخته بودند وهم پس از رجعت بسوی خداوندمتعال.
    رحمت وسلام خدابراولیاءالله وعلامه صادقی.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    با تشکر از پیامتان اما یک نکته مغفول نماند و آن اینکه علامه صادقی (رضوان الله تعالی علیه) اهل القرآن به معنای یک جریان فکری که فقط به قرآن رجوع می‌کند نبودند بلکه اهل القرآن به این معنا بودند که عملاً در فتاوایشان محور کار را قرآن قرار می‌دادند و روایات خلاف قرآن را جعلی می‌دانستند نه اینکه اساساً هیچ استفاده‌ای از روایات نکنند.
    آیا دلیل اینهمه خصومت رو میدونین؟
    پاسخ:
    احتمالاً دلایل سیاسی در کار بوده است.
    این اشتباه است که کسی به دلیل انتقاداتش هزاران تهمت بهش بسته شود... هرکدام که توانستید به اندازه ی او کتاب بخوانید و مطالعه و پژوهش کنید اظهار نظر کنید...همیشه دیدها یکی نیست و قطعا باطنی که ایشان میبینند شما از آن بی خبرید...بجای زر سوال بردن کسی از او بخواهید دلیل انتقاداتش را بگوید..من با او از نزدیک بارها صحبت کرده ام .نه غیرمنطقیست نه کسی که بی دلیل به کسی افترا ببندد .منتها نمیتواند زبان باز داشته باشد تا ابهامات شمارا برطرف کند......التماس تفکر
    پاسخ:
    فرمودید: «این اشتباه است که کسی به دلیل انتقاداتش هزاران تهمت بهش بسته شود...» پس چرا رسول جعفریان به دلیل انتقادات قرآنی علامه صادقی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه) به خطاهای حوزه، هر تهمتی به حضرت علامه (رضوان الله تعالی علیه) زد؟!
    فرمودید: «هرکدام که توانستید به اندازه ی او کتاب بخوانید و مطالعه و پژوهش کنید اظهار نظر کنید...» از کجا می‌دانید رسول جعفریان چه تعداد کتاب خوانده است؟! از کجا می‌دانید علامه صادقی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه)، چه تعداد کتاب خوانده است؟! از کجا می‌دانید ما چه تعداد کتاب خوانده‌ایم؟! بر فرض که عدد همه این‌ها را بدانید، کیفیت خواندن‌ها چطور سنجیدید و چطور باهم مقایسه کردید؟! بر فرض که آن را هم بدانید و رسول جعفریان از همه بالاتر باشد، آیا محال است یک انسان عادی چیزی بداند که یک دانشمند نداند؟
    فرمودید: «قطعا باطنی که ایشان میبینند شما از آن بی خبرید...» این را از کجا فهمیدید؟! علم غیبتان را از کجا آورده‌اید؟!
    فرمودید: «جای زیر سوال بردن کسی از او بخواهید دلیل انتقاداتش را بگوید...» آیا ما جلوی رسول جعفریان را گرفته‌ایم؟! فعلاً که تریبون‌های او از ما بیشتر است!
    فرمودید: «من با او از نزدیک بارها صحبت کرده ام. نه غیرمنطقیست نه کسی که بی دلیل به کسی افترا ببندد. منتها نمیتواند زبان باز داشته باشد تا ابهامات شمارا برطرف کند...» اولاً آیا از نزدیک صحبت کردن با کسی مساوی با شناخت تمام حالات روانی و تمام تفکرات درونی فرد و دانستن گذشته و آینده آن فرد است؟! این مراتب عرفانی را چگونه به دست آوردید؟! ثانیاً تهمت و افترا بستن اگر دلیل داشته باشد کار درستی است؟! آیا هدف، وسیله را توجیه می‌کند؟! ثالثاً از آنجایی که همه تهمت‌های رسول جعفریان در مورد علامه صادقی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه) مکتوب است ابهامی وجود ندارد، از کدام ابهام سخن می‌گویید؟!
    فرمودید: «التماس تفکر» در جوابتان می‌فرماییم: «التماس تأمل»
  • طاهری نژاد
  • سلام علیکم. امثال مرحوم استاد قلمداران استاد صبحی منصور علامه ابن الرضا علامه صادقی تهرانی دکتر شریعتی استادمصطفی طباطبایی علامه سنگلجی علامه خالصی زاده و... همه می دانند با همه علم و دانش و تقوایی که داشته اند و دارند ولی با حوزه علمیه به عللی بسیار مخالف بوده و هیبچگاه آب شان در یک جوی فرو نرفته است 
    حال حق باکسی است من سوادی ندارم و نمی دانم ؟
    منتها می دانم این بزرگانی که نام شان بردم ملاک اصلی آنان قرآن است و حوزه  علمیه ملاک و منبع اصلی خود را حدیث می داند و به هر طریق که هست احادیث را توجیه نموده وقبول دارد.
    حتی روزی یک از بزرگان و فقیهان ر ا خودم شنیدم که فرمود یک فقیه از نام او پیداست که با قرآن کاری ندارد و نیازی نیست تا در علوم قرآنی تخصص داشته باشد
    سپس اضافه کرد کار یک فقیه حوزه روایت وحدیث است!
    والسلام
    پاسخ:
    سلام علیکم و رحمة الله
    مطلبی که فرمودید تا حدودی درست است اما ذکر چند مورد را خالی از لطف نمی‌دانیم:
    اولاً همین افرادی که نام بردید باهم اختلافاتی دارند و حتی بعضاً راهشان بسیار متفاوت است مثلاً علامه صادقی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه) در مورد منابع فقهی معتقد بودند قرآن محور است و سنت قطعیه معصومین (علیهم السلام) بر مدار این محور، پذیرفته است اما برخی از آقایانی که نام بردید از سنت معصومین (علیهم السلام) فاصله گرفته‌اند.
    ثانیاً این‌طور نیست که حوزه‌های علمیه امروز ما، خیلی از قرآن فاصله داشته باشند و اصلاً آبشان با قرآنیان در یک جوی نرود! بحمدالله به یک معنا با ظهور علامه طباطبائی (رضوان الله تعالی علیه)، به یک معنا با پیروزی انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و به یک معنا با پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) برای مرحوم علامه صادقی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه)، جو حاکم بر حوزه‌های علمیه نیز در حال تغییر است، مثلاً در حال حاضر آیت‌الله العظمی سید کمال حیدری (حفظه الله)، مطالبی بسیار جدی در زمینه فقه قرآنی دارند، همینطور آیت‌الله احمد عابدینی (حفظه الله) که از شاگردان برجسته علامه صادقی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه) هستند نیز همینطورند، همچنین در حوزه تفسیر قرآن به قرآن و تدبر در قرآن؛ حضرات آیات جوادی آملی، سید محمدتقی مدرسی، نکونام و حسین الهی‌زاده (حفظهما الله) حرف برای گفتن دارند، همچنین آیت‌الله کوشا (حفظه الله) در حوزه ترجمه قرآن با قرآن و آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی (حفظه الله) در حوزه اخلاق بر مبنای قرآن، همینطور هستند.
    ثالثاً مشخص است که حق با چه کسی است منتها باید باید مقداری وقت گذاشت و بدون تعصبات جاهلی بلکه بر مبنای عقل، حرف‌ها را شنید تا به حقیقت رسید؛ ما می‌گوییم قرآن مجید، محور است و سنت معصومین (علیهم السلام) مدار است و برایش دلایل قطعی آورده‌ایم، هرکس برای رد کردنش مرد میدان است؛ بسم الله.
    رابعاً علوم قرآنی متفاوت از معارف قرآن است، به طوری که علوم قرآنی؛ علومی هستند که به حواشی قرآن مثل تاریخ قرآن، محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ و... می‌پردازند اما معارف قرآن؛ در مورد پیام و محتوای قرآن کریم است.
    خامساً متأسفانه همانطور که اشاره کردید بسیاری از فقها و مراجع تقلید ما، قرآن را مهجور کرده‌اند که قطعاً این روش غلط است و شاید از این جهت بدتر از برخی علمای اهل سنت باشند و معتقدیم آن مجتهدی که قرآن را محور قرار بدهد و سنت را بر مدار قرآن بپذیرد ولو از اهل سنت باشد به حق نزدیک‌تر است تا آن مجتهد شیعه که قرآن را کنار بگذارد، زیرا قرآن چارچوب را به روشنی مشخص می‌کند و روایات جعلی را مشخص می‌کند لذا با اینکه روایات اهل سنت به حق دورتر از روایات شیعی است اما با ملاک قرآنی می‌توان قریب به اتفاق روایات درستشان را استخراج کرد اما اگر بدون قرآن حتی بخواهیم روایات مکتب حقه اهل بیت (علیهم السلام) را پیذیریم از آنجا که روایات جعلی هم کم نیستند بیشتر به خطا خواهیم رفت! نتیجه اینکه قرآنی بودن از شیعه و سنی بودن نیز مهتر است چراکه قرآن ثقل اکبر است و باید در فقه، محور قرار بگیرد. همچنین اگر کسی خاضعانه و خاشعانه در برابر معارف قرآن زانو بزند و در آن تأمل و تدبر کند به محض اینکه آیه 32 سوره فاطر را بخواند، قطعاً شیعه خواهد شد.
    والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
    آراء رسول جعفریان و استادش علامه عاملی نه تنها در جهان شیعی بلکه در جهان علمی اهل سنت نیز معروفه 
    این دو بودند که فکر و تئوریِ شیعه در مورد تاریخ رو به جهان اسلام نشون دادن
    لطفا نظریه ایشون در مورد تاریخ علم رو ببینید تا بفهمید که رسول جعفریان کیست 
    پاسخ:
    ما رسول جعفریان را می‌شناسیم. اینکه کسی ویژگی‌های مثبتی داشته باشد دلیل نمی‌شود ویژگی‌های منفی او را نبینیم؛ معاویه نیز هم معروف است هم سیاستمدار باهوشی بود اما همین که عدالت نداشته، دیگر هیچ ارزشی ندارد.
    سلام. فارغ از نظر شخصی خودم دربارۀ جناب جعفریان، می‌خواستم بابت سعۀ صدری که نشون دادین و نظرات ارسالی رو(که اکثرا مخالف شما هم هست) درج کردین، بهتون تبریک می‌گم. همین میزان از آزاداندیشی و شنیدن نظر مخالف هم در جامعۀ امروز ما خیلی کمیابه! درود بر شما.
    پاسخ:
    سلام علیکم
    ممنون از انصاف شما.
    سیاست پایگاه قرآنیان از ابتدا بر بیان حقایق بوده و حقیقت مشخص نمی‌شود مگر از طریق آزاداندیشی.
    البته آزاداندیشی متفاوت از انتشار توهین است و همچنین آزاداندیشی برای قائلانش وظیفۀ سنگینی نیز دارد چراکه آنان ابتدا باید اطلاعاتشان را بالا برده سپس به خوبی تحلیل کرده باشند و در نهایت مطلب را منتشر کنند تا بتوانند به پاسخگویی به نقدها نیز بپردازند.
    اگر کسی مطلبی منتشر کند اما نتواند از آن دفاع علمی واقعی کند از ابتدا غلط کرده است.
    اصلاً ایراد ما به رسول جعفریان نیز همین است، وی مجموعۀ دروغ‌ها و تهمت‌هایی را که در سطح جامعه در مورد علامه صادقی (رضوان الله تعالی علیه) موجود بوده است در کتابی جمع‌آوری کرده و در سطح گسترده منتشر کرده و بعد هم که علامه پاسخش را داده و مطالب را رد و نقد کرده، رسول جعفریان با اینکه هیچ پاسخی نداشته اما اقدام جبرانی هم نکرده است.
    سلام. من در این مورد با دکتر رسول جعفریان کاملا موافقم که همه گذشته علمی ما چرندیاتی بیش نیستند. همین اینترنت و کامپیوتر و کوتوله سفید و بقیه کشفیات و اختراعات کار حوزه و الازهر نیستند. مسلمانان امروز خیلی زحمت بکشند فقط توانایی یادگیری استفاده از این اختراعات و اکتشافات غیر اسلامی را دارند آنهم با هزاران مشکل. هنر این نیست که روضه‌خوانی یک میکروفون اختراع غرب لیبرال و ساخت چین کمونیست را بگذارد جلویش و ادعای افاضات آنچنانی داشته باشد. هنر این است که ناتوانی فکری خود در ارتباط با آن میکروفون و بقیه همچین نتایج علوم غربی را نقد کرده و کسانی را که به این ناتوانی ملی تاریخی دامن میزنند را جواب دهد مثل دکتر جعفریان. 
    پاسخ:
    سلام علیکم
    شما ابتدا کمی تاریخ اسلام و تاریخ ایران اسلامی بخوانید بعد اظهار فضل کنید!
    بله، الان ما در زمینۀ تکنولوژی از غرب عقب‌تر هستیم اما حتی در همین زمینۀ تکنولوژی نیز در عصر تاریکی اروپا (قرون وسطی) ما خیلی از غرب جلوتر بودیم. بماند که فلسفۀ امروزی غرب، از جهان اسلام به آنجا رفت؛ بماند که غرب هنوز هم حتی فلسفۀ ملاصدرا (رضوان الله تعالی علیه) به نام حکمت متعالیه را نشناخته است و جامعۀ غرب له‌له آن را می‌زند؛ بماند که در علوم اجتماعی، غرب هنوز نظریۀ اصالت توأمان فرد و جامعه را که علامه طباطبائی (رضوان الله تعالی علیه) بیان کرده و آیت‌الله مطهری (رضوان الله تعالی علیه) بسط دادند را نشناخته است و اتفاقاً عملاً دنبال چنین نظریه‌ای است تا به اصالت توأمان آزادی و عدالت برسد و اقلاً بتواند مشکلات سیاسی و اقتصادی‌اش را برطرف کند؛ بماند که...
    ضمناً توصیه می‌کنیم اگر هم حوصلۀ خواندن منابع و مأخذ تاریخی را ندارید نگاهی به کتاب «نگاهی به تاریخ جهان» بیندازید که خواندنش برای عموم ساده‌تر است، هرچند این کتاب هم نتوانسته است آن‌طور که هست، عظمت فرهنگ ایرانی اسلامی را به نمایش بگذارد.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی