قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، ...وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ؛ به نام خدای مهرگستر مهربان، ...و کسانی که به آنچه خدا نازل کرده است حکم نکنند، آنانند که کافرند.﴾ (مائده، 44)
قرآن، این آخرین وحی خدای تبارک و تعالی و بزرگ یادگار حضرت خاتم الأنبیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله)، یگانه کتاب کامل و جامع دربارۀ معارف دین اسلام است که دلالاتش برای هر کسی در حد خودش روشن است. بنابراین، قرآن فقط کتابی برای داخل طاقچه‌ها نیست بلکه کتابی برای دانستن سبک زندگی است. قرآن کتابی محدود به بالای سر مردگان نیست بلکه کتابی کامل در زمینۀ عقاید، احکام و اخلاق است.
تأکید می‌شود کامل، جامع و روشن بودن معارف قرآن تضادی ندارد با پذیرش سنت پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) که توسط راویان حدیث به مراجع و علمای دین اسلام رسیده است؛ بلکه به واسطۀ آیاتی همچون آیات اطاعت و وارثون، هر کسی ادعای قرآنی بودن دارد باید از سنت نیز پیروی کند هرچند خود سنت مرتبه‌ای از معارف قرآن است و چیزی جدای از قرآن نیست منتها چون کشف این مرتبۀ والا از معارف قرآن در اختصاص معصومین (علیهم السلام) است ما غیرمعصومان علاوه بر خود قرآن کریم به معصومان (علیهم السلام) نیز نیازمندیم. اگرچه سنت باید قطعی باشد و هر حدیثی قابل قبول نیست؛ به عبارت دیگر، احادیث جعلی که خلاف قرآن یا هر علم مطلقی هستند هرگز قابل قبول نیستند.
گفتنی است هرچند وبگاه قرآنیان مستقل است اما این وبگاه بیشتر متأثر از نظرات مرجع دینی اتقای قرآن‌محور، آیت‌الله العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی است.

استاد هادی فروزان

در تاریخ 11 بهمن 1393 در خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مراسم بزرگداشتی برای استاد بیوک اصل محمدی با عنوان ظهر دلنشین استاد بیوک اصل محمدی برگزار شد که در آن مراسم، استاد هادی فروزان نیز شرکت داشتند و در بخشی از سخنانشان، نظرشان را در مورد تفسیر قرآن و حجیت حدیث گفته‌اند که آن بخش عیناً و به طور کامل در ادامه آمده است.

«من یک عیبی که دارم این است که حرف دلم را بعضی مواقع می‌زنم. من بیشتر به تدبر اعتقاد دارم تا تفسیر. چون در زمینۀ تفسیر در 99درصد، کار به انحراف کشیده می‌شود ولی در تدبر اینطور نیست. تدبری که از روی خلوص انجام شود. خلاف آنچه استاد حبیب مهکام می‌گوید؛ تدبر بعد از آشنایی با تفسیر نیست بلکه تدبر بعد از آشنایی با ترجمه است.
الان آدم‌های زیادی داریم که از نظر فکری علامه هستند یعنی انواع و اقسام علوم را در خودشان جمع کرده‌اند. البته انواع و اقسام علوم مثبت و منفی را در خودشان جمع کرده‌اند! به دلیل اینکه تدبر نداشته‌اند. به دلیل اینکه معیار فهم مسائل را نداشتند. می‌بینیم که آقایی نیم ساعت صحبت می‌کند. 20 دقیقه آن عالی عالی است. همه غرق لذت، شعف و نشاط می‌شوند. پنج دقیقه بعد خیلی بی‌حال است. پنج دقیقه بعد از آن هم واقعاً بیراهه است. باید ببینیم دلیل این امر چیست در حالی که آن فرد اگر صد جلسه هم صحبت کند، مطلب برای گفتن دارد. دلیلش این است که معیارها و ملاک‌های تشخیص صحت و سقم مسائل هنوز در ذهنش نهادینه نشده است. دلیلش تنها این است. نمی‌داند که فلان روایت درست است یا غلط است. می‌گوید علم رجال! علم رجال را چکار داری آقا؟! ببین اصلاً این با عقل سلیم و با آیات قرآن مطابقت دارد یا ندارد. با شخصیت امام مطابقت دارد یا ندارد. وگرنه آن کسی که می‌خواهد دروغ ببافد، سند حدیث را درست می‌کند که چه کسی از چه کسی نقل کرده و اینطور، ده‌تا ردیف می‌کند و می‌گوید این‌ها همه رجال ثقه هستند. آقا متن رو نگاه کن، انظر إلى ما قال ولا تنظر إلى من قال. اشکال ما اینجا است.»

منبع: پایگاه قرآنیان