قرآنیان

پایگاه تحلیلی

قرآنیان

پایگاه تحلیلی

قرآنیان

﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، ...وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ؛ به نام خدای رحمتگر بر آفریدگان، رحمتگر بر ویژگان، ...و کسانی که به آنچه خدا نازل کرده حکم نکنند، آنان خودشان کافرند.﴾ (مائده، 44)
پایگاه قرآنیان تلاش می‌کند تا به وسیلۀ قرآن، تصویر بهتری از اسلام نمایش دهد زیرا مسئولین این پایگاه، ایمان راسخ دارند که قرآن به عنوان ثقل اکبر، قطعی الدلالة و همچنین کامل و جامع است. به عبارت ساده‌تر، قرآن فقط کتابی برای داخل طاقچه‌ها نیست بلکه کتابی برای زندگی کردن است. قرآن کتابی محدود به بالای سر مردگان نیست بلکه کتابی کامل در زمینۀ عقاید، فقه، اخلاق و عرفان است.
تأکید می‌شود که کامل و جامع بودن قرآن نه تنها تضادی با پذیرش سنت ندارد بلکه به واسطۀ آیاتی همچون آیۀ اطاعت، هر کسی ادعای قرآنی بودن دارد باید از سنت نیز پیروی کند هرچند سنت نیز مرتبه‌ای از معارف قرآن است و چیزی جدای از قرآن نیست منتها چون کشف این مرتبۀ والا از معارف قرآن در اختصاص معصومین (علیهم السلام) است ما غیرمعصومان به معصومان (علیهم السلام) نیازمندیم.
ضمناً سنت باید قطعی باشد و هر حدیثی قابل قبول نیست؛ به عبارت دیگر، احادیث جعلی که خلاف قرآن یا دیگر علوم مطلق هستند قابل قبول نیستند.
گفتنی است هرچند پایگاه قرآنیان مستقل است اما بیشتر متأثر از نظرات علما و مراجع تقلید قرآن‌محوری همچون علامۀ مجاهد آیت‌الله العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه) است.

پیوندها

آیا قرآن عثمان طه غلط دارد؟

پنجشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۳، ۰۵:۰۱ ق.ظ

عثمان طاها

مدتی پیش یکی از مراجع تقلید ادعا کرده بود که قرآن عثمان طه (یعنی تقریباً تمام قرآن‌های جهان) غلط دارد که لینکش در اینجا قابل دسترسی است. دلیل او نیز کتابت برخی کلمات بود که ممکن است برای کسانی که خواندن قرآن را نمی‌دانند منجر به غلط خوانی شود! مثلاً این مرجع تقلید مدعی شده بود که «انما» در آیۀ 5 سورۀ ذاریات باید جدا نوشته شود اما در نسخه عثمان طه سرهم است. در ذیل جوابیه‌ای برای سخنان این مرجع و همفکرانش می‌آید.

اولاً که این مطلب هیچگونه ارتباطی به عثمان طه ندارد و این  به رسم الخط المذهب برمی‌گردد که از صدر اسلام تا کنون این رسم الخط بوده است.

ثانیاً هرکسی اندکی با قرائت قرآن آشنا باشد می‌داند که کتابت عثمان طه برای قاریان و حافظان، بهترین کتابت است چراکه با کمک علائم تجویدی هم راحت‌تر خوانده می‌شود و هم در پایان هرصفحه، آیه تمام می‌شود.

ثالثاً آیۀ مورد استناد در نسخۀ مرحوم نیریزی نیز دقیقاً همینطور نوشته شده است! کسانی که شک دارند بروند نسخه نیریزی تهیه کنند و آیۀ 5 سورۀ ذاریات را نگاه کنند. تا راستی از دروغ برایشان کاملاً مشخص شود.

رابعاً شکی نیست که اطلاق کلمه «غلط» به قرآن؛ خود مصداق کفرگویی و دروغ بستن به خدا و رسولش (صلی الله علیه و اله) است و موجب لعن و عذاب می‌شود. لذا در این مورد لازم است خیلی مراقب الفاظی که به کار می‌بریم باشیم.

خامساً طبق آیۀ 9 سورۀ حجر که می‌فرماید: ﴿إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ ما بی‌گمان (همین) ما (این) یادآوری [: قرآن] را به تدریج نازل کردیم، و بی‌چون ما برای آن ـ به راستی ـ نگهبانیم.

خدای متعال خودش نگهبان قرآن است و برخی مراجع تقلید بهتر است به جای ایراد گرفتن از قرآن، نگران فتاوا و سخنان خلاف قرآن خودشان باشند.

منبع: پایگاه قرآنیان

نظرات  (۴)

  • فاطمه ❇❇❇
  • سلام
    خوب 
    پاسخ:
    سلام علیکم
    خوبی از خودتان است.
    سلام علیکم.
    من نیزبه نوبه خودم و بحمدالله بعنوان یک قاری قرآن که هم رتبه های قرائت دارم وهم تفسیر و چندین بار کتب تجویدی رانیزمثل حلیة القران تدریس نموده ام پاسخ شما راکاملاً تاییدنموده واین کارشماراتحسین می کنم. اجرکم علی الله تعالی.
    پاسخ:
    سلام علیکم و رحمت الله
    از پیام محبت‌آمیزتان ممنونیم.
    سلام شما بهتر است سوادتان را افزایش داده تا تفاوت بین خط و رسم الخط را متوجّه شده و با خط مرجوم نیریزی بر مرجعی که مفسر بزرگ قرآن بوده و سالیان طولانی وقتشان را صرف علم و معارف قرآن کرده از روی جهل اشکال نگیرید. لازم به ذکر است که هزاران غلط رسم الخط عثمان طه نزد متخصصلان فن و در کتابهای بررسی کتابت قرآن از بدیهیات غیر قابل انکار است که اهل تحقیق می توانند مراجعه کنند. با تشکر این پیام را هم روی سایت قرار دهید!
    پاسخ:
    سلام علیکم
    آنچه ادعا می‌کنید از بدیهیات است این است که «برخی از آقایان» معتقدند رسم‌الخط المذهب (یعنی نحوۀ کتابت همۀ قرآن‌های موجود در جهان؛ چه نیریزی، چه عثمان طه، چه...) اشکال دارد، نه خط عثمان طه! دلیل آن آقایان نیز این است که کتابت قرآن در برخی موارد با کتابت امروزی همخوانی ندارد و حتی در مواردی با خودش هم تفاوت دارد.
    البته این دسته از آقایان هنوز نفهمیده‌اند که هر تفاوتی الزاماً تناقض نیست! بلکه ممکن است در زمان صدر اسلام، یک کلمه را به چند شیوه می‌نوشته‌اند و هیچکدام هم «غلط» نبوده است.
    مثلاً برخی در آیۀ ۱۵ سورۀ علق، املای «لنسفعاً» را غلط دانسته و درست آن را «لنسفعن» می‌دانند. در حالی که اگرچه مطابق رسم‌الخط امروزی، فقط «لنسفعن» درست است اما نمی‌توان گفت در آن زمان، نوشتن «لنسفعاً» غلط بوده است، بلکه باید گفت در آن زمان این شیوۀ نوشتن نیز درست بوده است.
    ضمناً آقای مکارم و بسیاری از مراجع تقلید در مورد دلالت قرآن و جایگاه قرآن در استنباط فقهی، اشتباه بسیار بزرگی دارند که منجر به فهم غلطشان از دین شده است.
    آقایان می‌گویند قرآن ظنی الدلالة است یعنی دلالات قرآن برای ما در حد ظن و گمان است! در حالی که قرآن خودش از «ظن» نهی می‌کند! و در حالی که قرآن خودش را بیان و تبیان و بلاغ معرفی می‌کند.
    همچنین بر فرض محال که قرآن ظنی الدلالة باشد، بالأخره اقلاً قائل به قطعی الصدور بودن آن که هستند، پس چرا قرآن را در استنباطات فقهی فقط به طور صوری استفاده می‌کنند؟! مگر قرآن نعوذبالله مسخره است که فقط زمانی که دو روایت باهم در تضاد هستند تازه آقایان به قرآن مراجعه می‌کنند؟! این ظلم آشکاری به قرآن است و شبیه آن کاری است که اغلب علمای یهود با تورات کردند! اما آقایان بدانند که قرآن هرگز مانند تورات نیست و خدای متعال، خودش این کتاب را حفظ کرده و می‌کند.
    قرآن کریم از تمام مراجع تقلید شما و از تمام رساله‌های توضیح المسائل بالاتر است؛ قرآن کریم، کلام خداست؛ قرآن کریم، امامِ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. مراجع تقلید در صورتی که در خط امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشند یعنی مثلاً مثل علامۀ مجاهد آیت‌الله العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه) باشند تازه نائب عام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌شوند، اصلاً قابل مقایسه با قرآن نیستند که شما ناموس اول مسلمین را رها کردید و دل به سخن فلانی بستید. این بی‌غیرتی و بی‌رگی دینی است و باید توبه کنید.
  • مهدی رستمی
  • سلام علیکم و رحمة الله
    1. ای کاش یاد بگیریم که در مواجهه با علماء و به ویژه آقای مکارم که سالها خدمت به قرآن کردند، بهتر و مؤدبانه تر سخن بگوییم. خداوند به موسای کلیم (علیه السلام) امر فرمود که با فرعون هم به زبان لیّن سخن بگوید. این کلام خداست. آقای مکارم که خادم قرآن است. پس استفاده از عبارتی چون «کفرگویی و دروغ بستن به خدا و رسولش» اصلا عباراتی درست در شأن ایشان نیست. لطفا مراقب باشیم.
    2. ایشان قرآن را به غلط متهم نکردند. بلکه به نگارش و نوع نگاه خطاط ایراد گرفتند. آیا خطاط از دید شما معصوم است؟ اینکه «إنّ ما» صخیح است و «إنّما» درست نیست، کلامی است که آقای مکارم بیان کردند و سخن ایشان هم درست است. اصلا ایشان به قرآن اعتراض نکردند. بلکه به خطاط اعتراض کردند. چرا حاضر نیستیم سخن ایشان را یشنویم و سریع عکس‌العمل تند و احساسی نشان میدهیم؟
    3. آیه شریفه إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ به این معنا نیست که هر خطاطی هر اشتباهی کرد، ما ندید بگیریم. اتفاقا اگر یک خطاط قرآن را به اشتباه (هرچند اشتباهی کوچک) نوشت، ما وظیفه داریم که تبیین کنیم. بدون تکفیر و توهین. این خود مصداق جهاد فرهنگی و تلاش برای حفظ قرآن است. خدمت به طریقت الهی است. اگر کسی بگوید که خدا خودش حفظ میکند و نیازی به سخنان آیت الله مکارم نیست، پس باید به آن کس جواب داد که خدا خودش از قرآن محافظت میکند و نیازی به تلاش امثال او نیست.
    4. اینکه علاوه بر عثمان طه، دیگرانی هم اینگونه نوشتند، دال بر این نمی‌شود که سخن آقای مکارم اشتباه باشد. با این سخن شما، اعتراض آقای مکارم شامل حال دیگر خطاطان و کاتبان هم می‌شود.
    5. اگر در نگارش واژه ای 2 یا چند روش باشد، لازم است از درست‌ترین و مناسب‌ترین روش استفاده شود. آیا کسی هست که منکر صحت و تناسبِ املای «ان ما توعدون لصادق» باشد؟ پس چرا به اعتراض و انتقاد منطقی آقای مکارم از خطاطان (به ویژه اعتراض به عثمان طه) براشفته می‌شویم؟

    6. مدتی است به آقایان صادقی تهرانی و سید کمال حیدری و نظراتشان علاقه مند شده ام. نوشته!های برخی از مطالب این سایت و سایت‌های مشابه را خواندم. متأسفانه کسانی که خود را قرآنیون می‌نامند، غالباً تند، خشن، متکبر، شتابزده و عجول هستند. و فقط اندکی را یافتم که متین، آرام و منطقی هستند. امیدوارم برداشت و یافته من اشتباه باشد.
    پاسخ:
    سلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
    بحث، آن‌هم در حوزۀ دین همان‌طور که از آن برمی‌آید گاهی تند می‌شود و این چیزی از جایگاه و خدمات قرآنی حضرت آیت‌الله مکارم و دیگرانی که مورد انتقادند کم نمی‌کند.
    ایراد آقای مکارم و بسیاری از علما به رسم الخط قرآن است. این رسم الخط از زمان خلیفۀ سوم تاکنون به همین صورت بوده (و ربطی به خطاطان امروزی ندارد) لذا روی آن حساسیت وجود دارد و اگرچه می‌توان آن را بهتر کرد اما دست بردن در آن می‌تواند شائبۀ تحریف قرآن را به وجود بیاورد و همه باید به این مطلب دقت کنند.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی