قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، ...وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ؛ به نام خدای مهرگستر مهربان، ...و کسانی که به آنچه خدا نازل کرده است حکم نکنند، آنانند که کافرند.﴾ (مائده، 44)
قرآن، این آخرین وحی خدای تبارک و تعالی و بزرگ یادگار حضرت خاتم الأنبیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله)، یگانه کتاب کامل و جامع دربارۀ معارف دین اسلام است که دلالاتش برای هر کسی در حد خودش روشن است. بنابراین، قرآن فقط کتابی برای داخل طاقچه‌ها نیست بلکه کتابی برای دانستن سبک زندگی است. قرآن کتابی محدود به بالای سر مردگان نیست بلکه کتابی کامل در زمینۀ عقاید، احکام و اخلاق است.
تأکید می‌شود کامل، جامع و روشن بودن معارف قرآن تضادی ندارد با پذیرش سنت پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) که توسط راویان حدیث به مراجع و علمای دین اسلام رسیده است؛ بلکه به واسطۀ آیاتی همچون آیات اطاعت و وارثون، هر کسی ادعای قرآنی بودن دارد باید از سنت نیز پیروی کند هرچند خود سنت مرتبه‌ای از معارف قرآن است و چیزی جدای از قرآن نیست منتها چون کشف این مرتبۀ والا از معارف قرآن در اختصاص معصومین (علیهم السلام) است ما غیرمعصومان علاوه بر خود قرآن کریم به معصومان (علیهم السلام) نیز نیازمندیم. اگرچه سنت باید قطعی باشد و هر حدیثی قابل قبول نیست؛ به عبارت دیگر، احادیث جعلی که خلاف قرآن یا هر علم مطلقی هستند هرگز قابل قبول نیستند.
گفتنی است هرچند وبگاه قرآنیان مستقل است اما این وبگاه بیشتر متأثر از نظرات مرجع دینی اتقای قرآن‌محور، آیت‌الله العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی است.

پیوندها

انحراف

در برخی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها رشته‌ای به نام علوم قرآنی داریم. البته علوم قرآنی را نباید با معارف قرآن اشتباه گرفت. در علوم قرآنی به تاریخ قرآن، مکی و مدنی بودن آیات و ویژگی‌های آن، ناسخ و منسوخ بودن آیات، محکم و متشابه بودن آیات و به طور کلی حواشی قرآن می‌پردازند اما در معارف قرآن به خود مفاهیم متون قرآن می‌پردازند. به قول حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی؛ علوم قرآنی همانند دویدن به دور استخر است و معارف قرآن همانند شنا کردن داخل استخر است.1 خلاصه با ابراز تأسف فراوان باید گفت که در رشته علوم قرآنی برخلاف نامش بسیار در حق قرآن ظلم شده است چراکه در این رشته بدون تحقیق کافی در خود متن قرآن، تعبیرات بسیار نابجایی علیه قرآن صورت گرفته است که در اینجا به یکی از موارد از آن که مربوط به مکی و مدنی بودن آیات است می‌پردازیم.

آیت‌الله محمدهادی معرفت مدعی شده که سوره‌های مکی در مورد اصول دین است و سوره‌های مدنی در مورد فروع دین است فلذا اگر یکی از احکام عملی در سوره‌ای مکی آمد، قابل قبول نیست!!!2

در جواب آیت‌الله معرفت و همفکرانش باید گفت که اولاً این حرف به طور کلی غلط است چراکه به عنوان مثال زکات که 30بار در قرآن آمده است، 16بارش در سوره‌های مکی است و 14بارش در سوره‌های مدنی است که مشخص می‌شود اصلاً اینطور نیست که سوره‌های مکی به فروع دین کمتر پرداخته باشند. منتها آیت‌الله معرفت و همفکران وی به خود زحمت خواندن و تحقیق در خود قرآن را نداده‌اند و به جای آن به بازگویی مطالب غلط کتب پیشین پرداخته‌اند و دچار چنین اشتباهاتی شده‌اند. ثانیاً بر فرض که احکام عملی بیشتر در آیات مدنی باشد. آیا این دلیلی منطقی برای رد احکام عملی در آیات مکی است؟! این چه منطقی است؟! مثلاً به دلیل اینکه چین بیشتر از هند ابریشم دارد و هند بیشتر از چین ادویه دارد می‌توان نتیجه گرفت که ابریشم هند، ابریشم نیست و ادویه چین، ادویه نیست؟! لازم به ذکر است که منطق از دروس مقدماتی حوزه‌های علمیه است که در دبیرستان‌ها نیز تدریس می‌شود!

در هر صورت علما و دلسوزان حقیقی اسلام باید هرچه سریعتر از این مطالب غلط و منحرف کننده که برای دوری از قرآن ساخته و پرداخته شده است تبری جویند. بعید نیست که دستان کثیف استعمارگران جهانی در اشاعه این مطالب انحرافی در کار باشد چراکه اینان قرن‌هاست از قدرت قرآن آگاه هستند و به عنوان مثال در جریان تألیف، چاپ و نشر کتاب «فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الارباب» که هدفش اثبات تحریف قرآن است مدیریت بریتانیا دیده می‌شود که آیت‌الله العظمی صادقی تهرانی (رضوان الله تعالی علیه) در یکی از سخنرانی‌هایشان این مطلب را بیان کرده‌اند.3


1. بند 12 نامه دردمندانه حجت‌الاسلام قرائتی

2. معرفت، محمدهادی. علوم قرآنی، ص80.

3. علت نوشته شدن فصل الخطاب توسط حاجی نوری

منبع: پایگاه قرآنیان