قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

وبگاه تحلیلی

قرآنیان

﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، ...وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ؛ به نام خدای مهرگستر مهربان، ...و کسانی که به آنچه خدا نازل کرده است حکم نکنند، آنانند که کافرند.﴾ (مائده، 44)
قرآن، این آخرین وحی خدای تبارک و تعالی و بزرگ یادگار حضرت خاتم الأنبیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله)، یگانه کتاب کامل و جامع دربارۀ معارف دین اسلام است که دلالاتش برای هر کسی در حد خودش روشن است. بنابراین، قرآن فقط کتابی برای داخل طاقچه‌ها نیست بلکه کتابی برای دانستن سبک زندگی است. قرآن کتابی محدود به بالای سر مردگان نیست بلکه کتابی کامل در زمینۀ عقاید، احکام و اخلاق است.
تأکید می‌شود کامل، جامع و روشن بودن معارف قرآن تضادی ندارد با پذیرش سنت پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) که توسط راویان حدیث به مراجع و علمای دین اسلام رسیده است؛ بلکه به واسطۀ آیاتی همچون آیات اطاعت و وارثون، هر کسی ادعای قرآنی بودن دارد باید از سنت نیز پیروی کند هرچند خود سنت مرتبه‌ای از معارف قرآن است و چیزی جدای از قرآن نیست منتها چون کشف این مرتبۀ والا از معارف قرآن در اختصاص معصومین (علیهم السلام) است ما غیرمعصومان علاوه بر خود قرآن کریم به معصومان (علیهم السلام) نیز نیازمندیم. اگرچه سنت باید قطعی باشد و هر حدیثی قابل قبول نیست؛ به عبارت دیگر، احادیث جعلی که خلاف قرآن یا هر علم مطلقی هستند هرگز قابل قبول نیستند.
گفتنی است هرچند وبگاه قرآنیان مستقل است اما این وبگاه بیشتر متأثر از نظرات مرجع دینی اتقای قرآن‌محور، آیت‌الله العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی است.

پیوندها

تقلید ابتدایی از میت اعلم واجب است

شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۳:۱۲ ب.ظ
علامه محمد صادقی تهرانی (رض)

«از دیدگاه «فیتبعون احسنه» تقلید ابتدایی از میتی که عالم‌تر و باتقواتر در راستای فقاهت است بر همۀ مقلدان واجب است و او بر تمامی مجتهدان زنده و مرده که ما می‌شناسیم برتری دارد.»1

«و جای بسی شگفتی است که شرط زنده بودن اعلم اتقی در تقلید ابتدایی (که هرگز دلیلی نیز از کتاب و سنت جز بر ضدش ندارد) این‌همه قوی و اصلی وانمود شده که مورد حکم تحریم نیز قرار گرفته است. و این که گفته‌اند مرده رأی ندارد و با مرگش رأیش نیز مرده است خود این، سخنی مرده است و همه‌کس می‌داند که «احسن القول» تا هنگامی که بهتر یا برابرش به میان نیاید، آن بهتر همچنان زنده و بایستۀ پیروی است گرچه صاحبش مرده باشد. چنان‌که غیر «احسن القول» نیز تا هنگامی که به درجۀ احسن القول نرسیده باشد همچنان مرده است گرچه صاحبش زنده باشد. و آیا نظرات معصومان (به علت مرگشان) مرده است؟!»2


1. صادقی تهرانی، محمد. رسالۀ توضیح المسائل نوین، ص26. تهران: امید فردا، 1384.

2. همان، ص27.

منبع: پایگاه قرآنیان